Roetfilter vervangen: stap voor stap
Misschien heb je de
nieuwe roetfilter APK eis voorbij zien komen en voldoet jouw roetfilter hier niet aan, of is jouw roetfilter simpelweg toe aan vervanging. Wat de reden ook is, een roetfilter vervangen is geen eenvoudige klus. In dit artikel nemen wij je mee in het stappenplan om zelf je oude roetfilter te vervangen met een gloednieuwe.
Wat is een roetfilter precies?
Een roetfilter is een auto-onderdeel dat vrijwel alleen in dieselvoertuigen aanwezig is. Benzinewagens zijn van zichzelf veel minder vervuilend dan diesels, waardoor een roetfilter hierin niet nodig is. Een roetfilter vervangen hoeft dan ook alleen als je een dieselauto hebt.
Het roetfilter zorgt ervoor dat de lucht schoner naar buiten gaat dan het de auto in kwam. Met een goed werkend roetfilter verminder je de uitstoot van roet met wel 95 tot 99 procent. Tijdig het roetfilter vervangen heeft dan ook een grote invloed op het schoonhouden van de lucht en dus het milieu.
Wanneer moet ik mijn roetfilter vervangen?
Een roetfilter heeft, net als vele andere auto-onderdelen, een bepaalde levensduur. Elk onderdeel in je auto krijgt te maken met slijtage en gebruikssporen, dit is normaal. Er zijn maar weinig onderdelen die net zo lang meegaan als de auto in het geheel. Filters zijn bovendien het soort onderdeel dat veel kans heeft op verstopping en schade als je deze niet tijdig en regelmatig reinigt of vervangt.
Het roetfilter vervangen is nodig na ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer. Factoren die invloed hebben op het eerder verstoppen of beschadigen van het roetfilter zijn onder andere het rijprofiel en de brandstofkwaliteit.
Waaraan kun je merken dat jouw roetfilter verstopt of defect is? Een aantal kenmerken zijn:
- Verhoogd brandstofverbruik: de tank gaat sneller leeg, je moet vaker bijtanken.
- Stotterende auto: wanneer je de auto start, sputtert de motor.
- Roetfilter storingslampje: een duidelijk teken, hoewel niet elke auto over dit waarschuwingslampje beschikt.
- Motormanagement lampje: als jouw auto geen roetfilter storingslampje bevat, gaat het motormanagement lampje branden bij een verstopt of defect roetfilter.
Roetfilter vervangen of reinigen?
Controleer voordat je een roetfilter vervangen gaat, of dit wel echt nodig is. Als het roetfilter kapot is, heb je een nieuwe nodig. Als het roetfilter verstopt is, kun je veel kosten en moeite besparen met alleen het reinigen van het filter. Een
DPF cleaner (roetfilter reiniger) kost maar een fractie van de prijs ten opzichte van het complete roetfilter vervangen. Een gereinigd roetfilter kan weer zo’n 100.000 kilometer mee.
Een ander voordeel van het roetfilter reinigen, is dat het veel sneller gedaan is dan het hele roetfilter vervangen. Gemiddeld kost het reinigen slechts twee uur, terwijl je bij het vervangen moet rekenen op een volledige dag, soms zelfs meerdere dagen. Bovendien hoef je het onderdeel niet te demonteren om het te reinigen.
Om problemen met het roetfilter te voorkomen en zo goed mogelijk te bepalen of het roetfilter vervangen nodig is, of alleen reinigen, is het van belang om de oorzaak aan te pakken. Een veelvoorkomende oorzaak van roetfilter verstopping is een vervuilde EGR-klep. Lees hier meer over
problemen met de EGR-klep.
Stappenplan roetfilter vervangen
Als je er zeker van bent dat jouw roetfilter aan vervanging toe is, kun je onderstaand stappenplan volgen voor het verwijderen van het oude filter en plaatsen van het nieuwe filter.
Voorbereiding
Zorg dat je alle benodigde middelen in de juiste maten hebt en dat deze klaarliggen. Kies een dag waarop je de hele dag de tijd hebt; een roetfilter vervangen kost deskundige monteurs al snel een aantal uur, dus als handige doe-het-zelver ben je waarschijnlijk een hele dag bezig. Heb je twee linkerhanden op het gebied van auto-onderdelen? Laat het roetfilter vervangen dan over aan een expert. Je kunt namelijk veel omliggende onderdelen beschadigen als je iets verkeerd doet.
Demontage omliggende onderdelen
Maak het roetfilter zowel van bovenaf als onderaf volledig bereikbaar, door een aantal andere auto-onderdelen te demonteren. Weet je bij bepaalde onderdelen niet zeker of jij ze goed kunt demonteren en terugzetten? Laat bij twijfel altijd een expert het werk doen. Met een verkeerde (de)montage kun je eenvoudig motorschade veroorzaken en daar ben je aanzienlijk meer geld en ongemak aan kwijt.
Demontage roetfilter
Draai de schroeven van het roetfilter los en haal het onderdeel uit de motor. Zorg dat je de schroeven van het oude filter op een plek waarvan je duidelijk ziet bij welk onderdeel je ze moet terugdraaien. Dit geldt ook voor de schroeven van de andere gedemonteerde onderdelen.
Het oude roetfilter vervangen door een nieuwe
Plaats het nieuwe filter met beleid in de auto. Het roetfilter heeft vaak een extra schroefverbinding met de steunbalk van de auto. Zorg dat je de schroeven stevig aandraait.
Controleer tot slot of het nieuwe filter goed werkt: branden er nog waarschuwingslampjes in het dashboard? Zie je na een korte autorit nog roet of verkleuring in de motorruimte? Als dit wel het geval is, kan het zijn dat je onderdeel te groot of te klein is. Om zeker te weten dat je het juiste formaat roetfilter koopt, gebruik je onze
kentekencheck bovenaan elke productpagina.
Nieuw roetfilter kopen online
Een roetfilter vervangen kan bij de garage al snel zo’n
€1.000 tot €1.500 kosten. Door zelf jouw nieuwe roetfilter aan te schaffen en te monteren, kost het slechts een fractie van deze prijs. Je betaalt geen manuren en een nieuw roetfilter kan zo goedkoop zijn als slechts 102 Euro. Bij Uitlaatdiscounter profiteer je namelijk van een directe levering vanuit de fabriek, waardoor we jou deze scherpe prijzen kunnen bieden.
Bestel jouw nieuwe roetfilter hier.