Roetfilter APK eis: wat betekenen de nieuwe regels voor jou?
Per januari 2023 gelden er nieuwe APK regels: roetfilters worden vanaf dan gecontroleerd op goede werking. Lees hier aan welke nieuwe APK regels roetfilters moeten voldoen en wat dit betekent voor jou.
Wat is een roetfilter?
Het roetfilter is een belangrijk onderdeel in het schoon houden van het milieu. Hoewel een roetfilter bij veel automobilisten voor meer verbruik en hoge vervangingskosten zorgt, kan het de uitstoot van roet verminderen met wel 95-99%. Het resultaat? De lucht komt er schoner uit dan het er in kwam.
Op dit moment worden roetfilters alleen nog visueel gecontroleerd in de
huidige APK eisen. Hierdoor komen veel voertuigen met weg geprogrammeerde roetfilters door de keuring, terwijl deze veel te veel roet uitstoten. Hier brengt de overheid verandering in door een
nieuwe roetfilter APK eis in te voeren.
Nieuwe APK regels roetfilter
Eigenlijk zouden we in januari 2022 al te maken krijgen met de roetfilter APK eis. Toen is deze uitgesteld naar juli 2022 en nu is het januari 2023 geworden. Vanaf dan moet een deeltjesteller meten of er een roetfilter in de auto aanwezig is, en of deze goed werkt. Is een van de twee niet het geval, dan moet het roetfilter vervangen worden - met alle kosten van dien voor jouw rekening.
Voor wie geldt deze roetfilter APK eis?
De roetfilter APK eis is alleen van toepassing op dieselvoertuigen. Een benzinewagen heeft geen roetfilter nodig, omdat deze van zichzelf veel minder vervuilend is. Een dieselauto met goed werkend roetfilter stoot ongeveer hetzelfde aantal roetdeeltjes uit als een benzinewagen zonder roetfilter.
De roetfilter APK eis geldt voor dieselpersonenauto’s vanaf 2011, bestelbusjes vanaf 2012 en diesel vrachtauto's vanaf 2014. De bedoeling van de nieuwe roetfilter APK eis is om voertuigen met expres verwijderde of onklaar gemaakte roetfilters tegen te gaan. Omdat het originele voorstel ook voertuigen met een minder goed werkend roetfilter kon benadelen, zijn er twee versoepelende aanpassingen toegevoegd:
- Dieselauto’s vanaf 2015 worden afgekeurd bij een uitstoot van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter, in plaats van de eerder bepaalde 250.000 deeltjes per kubieke centimeter.
- Er is een overgangsregeling voor dieselpersonenauto’s die van vier naar zes jaar is uitgebreid (bouwjaar 2011-2016). Voor deze auto’s zijn de kosten om het roetfilter te laten vervangen vaak hoger dan de restwaarde van de auto.
Waarom wordt de roetfilter APK eis ingevoerd?
De nieuwe roetfilter APK eis wordt ingevoerd voor een schoner milieu. De maatregel om strenger te controleren op roetfilters komt uit het
Schone Lucht Akkoord (SLA). Het doel van het SLA is om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Door middel van maatregelen zoals onder andere de roetfilter APK eis, wil het SLA de luchtverontreiniging van binnenlandse bronnen beperken.
Er is enige kritiek op de timing van de nieuwe APK regels voor roetfilters. Zo geeft
BOVAG aan dat de invoering van de Nederlandse roetdeeltjes test zorgwekkend is, omdat er nog geen Europese regelgeving is. Hierdoor is het mogelijk dat keuringsbedrijven twee keer moeten investeren in een roetdeeltjes tester; eerst volgens de Nederlandse eisen en daarna opnieuw conform de Europese versie die wellicht verschilt in eisen. Verder kunnen in Nederland afgekeurde auto’s nog wel in andere Europese landen door de keuring komen, hierop heeft de VVD een motie ingediend.
Roetfilter vervangen
Zelf je roetfilter vervangen? Zo doe je dat:
- Controleer of je alle benodigde middelen hebt klaarliggen in de juiste maten en zorg dat je de hele dag de tijd hebt. Een roetfilter vervangen kost professionele monteurs al gauw een paar uur. Ben je hobby-monteur, dan kost het je waarschijnlijk een hele dag. Heb je weinig verstand van en ervaring met auto-onderdelen als het roetfilter vervangen? Laat dit dan over aan een expert.
- Zorg dat het roetfilter zowel van bovenaf als onderaf volledig bereikbaar is. Hiervoor moet je eerst een aantal andere auto-onderdelen demonteren. Als je bij bepaalde onderdelen twijfelt of jij ze goed kunt demonteren en terugzetten, dan raden we je opnieuw aan een expert het werk te laten doen. Doe je het zelf, dan kun je met een verkeerde (de)montage motorschade veroorzaken.
- Draai de schroeven van het roetfilter los en haal het onderdeel uit de motor. Leg de schroeven van het oude filter en van de andere gedemonteerde onderdelen op een plek waarvan je tijdens de hermontage duidelijk ziet bij welk onderdeel je ze moet terugdraaien.
- Plaats voorzichtig het nieuwe deeltjesfilter. Deze heeft vaak een extra schroefverbinding met de steunbalk van de auto. Draai de schroeven stevig aan.
- Controleer of het nieuwe filter naar behoren werkt: Er branden geen waarschuwingslampjes in het dashboard en na een korte autorit zie je geen roet of verkleuring in de motorruimte. Is dit wel het geval, dan is je onderdeel misschien te klein of te groot. Wil je zeker weten dat je het juiste formaat roetfilter koopt? Vul je kenteken in bij onze kentekencheck bovenaan elke productpagina.
Extra tip: controleer voordat je je roetfilter vervangt of deze wel echt aan vervanging toe is. Soms is je roetfilter nog in goede staat en heeft deze slechts een reinigingsbeurt nodig om weer goed te werken. Een
DPF cleaner is hiervoor een geschikte, goedkope oplossing, waarvoor je niet zo’n intensief stappenplan hoeft te volgen als hierboven.
Nieuw roetfilter kopen
Heb je geen roetfilter of werkt de jouwe niet goed? Voorkom te hoge kosten bij de APK en laat je roetfilter vervangen voor die tijd.
Een roetfilter online bestellen bij Uitlaatdiscounter is in veel gevallen voordeliger dan het roetfilter dat je ter plekke bij de APK krijgt aangeboden. Bij Uitlaatdiscounter profiteer je van een directe levering vanuit de fabriek, waardoor we jou de scherpste prijzen kunnen bieden.
Bestel jouw nieuwe roetfilter hier.