Na een lange dag werken, rij je half in gedachte naar huis. Op de snelweg is er niets aan de hand, de auto rijdt soepel en bromt tevreden. Als je de afslag wil nemen en je voet van het gaspedaal haalt, hoor je een knal onder de auto. Dat is waarschijnlijk een teken dat er een
lek in je uitlaat zit en je wellicht (een deel van) je
uitlaat vervangen moet.
Waardoor knalt een uitlaat
Als de motor de auto aandrijft is er niks aan de hand. De uitlaatgassen gaan op de normale manier door de uitlaat. Echter wanneer het gaspedaal niet ingedrukt is, ontstaat er een onderdruk. Hierdoor wordt er zuurstof van buiten in de uitlaatpijp gezogen. De
zuurstof reageert met de koolwaterstoffen van onverbrande benzine en er ontstaat een explosieve ontbranding.
Hoe ontdek je een lek
Een
knallende uitlaat ontstaat door de reactie van zuurstof met onverbrande benzinedeeltjes. Dit kan komen doordat er een lek in de uitlaat zit, maar ook doordat een of meerdere
bougies niet goed werken. Wil je weten of de uitlaat of
katalysator lekt, kun je dit simpel testen. Laat de motor draaien en druk een stuk houten balk of een oud boek tegen uitgang van de uitlaat. Je voelt de druk opbouwen. Als je verder niks geks hoort, is het prima. Als je een
sissend geluid hoort, dan zit er ergens een lek. In dat geval is het raadzaam om direct de uitlaat te vervangen.
Rook uit de uitlaat
Rook uit de uitlaat is meestal geen teken van een defect in de uitlaat. Vaak komt dit ergens anders vandaan. Witte of witblauwe rook is bijvoorbeeld een teken dat de turbo of koelvloeistof tank lekt. Er komt dan
koelwater in de verbrandingsruimte. Dit gaat roken en de rook gaat door de uitlaat naar de uitlaatpijp. Dit wordt niet door de
katalysator gezuiverd, waardoor er een flinke rookpluim te zien is.
Repareren of vervangen?
Uiteraard kun je de gehele uitlaat vervangen, maar soms is het ook voldoende om alleen het kapotte uitlaatdeel te vernieuwen. Wanneer de
uitlaat repareren en wanneer vervangen? Dat ligt aan de grote van het lek. Is het een groot gat, dan kun je beter het uitlaatdeel beter vervangen. Dit
monteren kun je prima zelf. Let wel, vaak is het door de enorme hitte die een uitlaat te voorduren heeft en de weersinvloeden van buitenaf erg lastig om de delen goed los te krijgen. Het nieuwe uitlaatdeel moet tenslotte ook weer goed terug.
Als de uitlaat niet helemaal goed vast zit, kan er uitlaatgas in de auto komen, wat erg giftig en gevaarlijk is. Het is daarom verstandig om ook de
bevestigingsdelen aan beide kanten van het uitlaatdeel te
vervangen. Als je het uitlaatdeel niet goed los krijgt en je bang bent dat het deel ervoor beschadigt, vervang dan alle delen tot je een stuk hebt wat je goed los krijgt.
Heb je advies nodig? Bel dan met onze behulpzame uitlaatspecialisten
033-8200245