Sommige kicken op een
knallende
uitlaat, anderen hebben liever de auto zo stil mogelijk. Maar als de
geluidsdempers van de uitlaat niet (goed) werken, dan hoor je dat echt wel. En dat is meestal niet zo’n fraai geluid. Hoe ontstaan die knallen eigenlijk en hoe wordt dat gedempt?
Temperatuur van uitlaatgassen
De temperaturen van uitlaatgassen zijn in het begin van de uitlaat rond de 800 a 900 graden Celsius. De energie die in de uitlaatgassen zit kan niet in 1 keer naar buiten worden afgevoerd. Ze verlaten de cilinders in
drukgolven. Als deze tegen de
buitenlucht botsen, ontstaan er geluidsgolven en hoor je een knal. De uitlaat dempt op 2 manieren deze knal. Aan de ene kant door de temperatuur te verlagen, maar ook door het geluid te dempen.
Uitlaatdempers
In de uitlaat bevinden zich geluid- en knaldempers. Deze
demperszijn bedoeld om de geluidsdruk te verlagen. Er zijn 2 verschillende uitlaatdempers:
AbsorptiedemperEen absorptiedemper is bekleed met een laag geluiddempend materiaal (basalt- of glaswol). Dit materiaal zorgt dat de moleculen van de geluidsgolven
wrijving ondervinden en worden zo omgezet in warmte. Een absorptiedemper filtert voornamelijk de hoge tonen.
Reflectiedemper
Reflectiedempers dempen door middel van 2 geluidsgolven van dezelfde frequentie de geluidsdruk. Hiermee worden vooral de pieken minder. Een reflectiedemper werkt het best bij lage tonen.
Plaatdikte en materiaal van uitlaten
Er wordt wel eens gedacht dat uitlaatfabrikanten expres een dunnere staalplaat gebruiken zodat je de sneller de
uitlaat moet repareren vervangen. Maar niks is minder waar. Sterker nog, door de platen dunner te maken, gaat de
uitlaat juist langer mee. Weet je nog, om de knal tegen te gaan, verlaagt de uitlaat de temperatuur van de uitlaatgassen en dempt hij het geluid. Met een dikkere staalplaat kan de warmte moeilijker weg, wat negatief is voor de uitlaat. Daarbij zorgt een dikkere plaat voor resonantie en creëert zo meer geluid in plaats van minder. Een dikkere staalplaat heeft dus juist een averechtse werking voor de uitlaat.
Dikkere staalplaten werkt dus niet, maar wat als je ander materiaal gebruikt? Met roestvrij staal kun je de levensduur verlengen, maar verdubbel je ook de prijs van de uitlaat. Omdat iedereen graag
goedkopere uitlaten wil, gebruiken fabrikanten
RVS op de bepaalde punten. Op andere plaatsen wordt juist weer een laag aluminium over de staalplaat getrokken of bedekt met een laag emaille. Zo blijven de kosten en daardoor de prijs van de uitlaat laag, maar verhoog je de levensduur.
Heb je advies nodig? Bel dan met onze behulpzame uitlaatspecialisten
033-8200245